ENS TRASLLADEM

ENS TRASLLADEM
Nova web a almoines.tk

divendres, 23 de desembre de 2011

Concert de Nadal amb la banda de música i la coral d'Almoines

Divendres 23 de desembre
21.30 h Concert de Nadal
Amb l'Associació Musical l'Almoina i la Coral l'Almoina
Local de la Música

PROGRAMA

1a Part
Ferrer FERRAN (València, 1966)
Mar i Bel (fantasia espanyola per a banda)
 

Reveriano SOUTULLO (Puenteareas, 1884 - Madrid, 1932) i Juan VERT (Carcaixent, 1890 – Madrid, 1931) 
La del Soto del Parral (Sarsuela, 1927)
“Ronda de enamorados”

Pablo SOROZÁBAL (San Sebastià, 1897 – Madrid, 1988)
La tabernera del Puerto (Sarsuela - Romance marinero, 1936) 

Romança de Marola, “En un país de fábula”

Pablo LUNA (Saragossa, 1879 – Madrid, 1942)
El niño judio (Sarsuela, 1918) 

“Canción de Manacor”

Francisco Asenjo BARBIERI (Madrid, 1823 - 1894) 

El barberillo de Lavapies (Sarsuela, 1874) 
Sel.lecció

2a Part
Roberto CANTORAL (Mèxic, 1935 -2010)
El Reloj (Bolero)
 

César PORTILLO DE LA CRUZ (La Habana - Cuba, 1922)
Volver a empezar (Bolero - Filin)
 

Cole A. PORTER (EUA, 1891-1964)
Begin the beguine (Beguine, 1935)
 

Mostra de Nadales (Arranjaments de Ginés Ramírez González)
Arre Borriquito, Campana sobre Campana, Jingles Bells, Una pandereta suena, Blanca navidad.


Solistes: Remei Fluixà, Merxe Calomarde i Camilo Gregori
Dirigeixen: Isidro Alemañ Sanchis i Jose Antonio Pons Albuixech

 

NOTES AL PROGRAMA
D'un  joc de paraules naix Mar i Bel, combinant el Mar amb la bellesa i el sol  de la  terra  espanyola.  Començarà  el  concert  amb aquesta  composició que ofereix una combinació de ritmes típics d'Espanya. Comença l'obra amb la tradicional Malaguenya, folklore de Màlaga, palmes típiques dels gitanos i algaravia acompanyant a la “cantaora” que ve descrita per un  gran soli de trompeta a mode de “copla”. Al llarg de l'obra apareixen breus tocs recordant la Jota d'Aragó. Tota la secció lenta és un  cant en forma de Albades, dansa lenta que utilitza el  “cantaor”  per  seduir a una persona, típiques de València. Tota la música descriu l'alegria i  il·lusió de les gent que habiten aquesta terra d'Espanya, on tant brilla el Sol i tans de so ofereix el clar Mar. Pel que fa al seu autor, les seues dues simfonies “Tormenta del desierto” i “La passió de Crist”, el converteixen  en una figura  clau  pel  que fa  a la  composició  de música  per  a banda actual, que combina molt bé la tècnica amb la creativitat, fusionant la música d’ avantguarda amb el llenguatge del romanticisme.

La  Sarsuela  fa  referència  a un  gènere  líric  típic  espanyol  que alterna parts instrumentals, parts cantades i  parts parlades; una òpera còmica a la espanyola que encara que naix al Segle XVIII, visqué el seu màxim esplendor al XIX. Avuí començarem la nostra sel.lecció de Sarsueles amb “La del Soto del Parral”, una de les més importants pel que fa a l’enllaç entre elements seriosos i còmics, fruit d’una de les diverses col·laboracions que feren els mestres Soutullo i Vert, i  en la qual destaca la seua cuidada instrumentació i  habilitat per a integrar    el  sabor  popular  i  fluïdesa  dels  cors.  L’acció  té lloc  en una finca Segoviana  del  Segle  XIX  on els  seus personatges  ens  ensenyaran  com els “xafardejos” poden posar en perill amors i amistats.

Pablo Sorozábal fou un  dels últims grans representants de la Sarsuela en una època en la  que el  gènere  mostrava  símptomes  d’esgotament.  Amb el sota títol de “Romance marinero”, ací la història gira al voltant de Marola, una bella tavernera a la que persegueixen tots els homes del Port de Cantábreda (ciutat  imaginaria),  encarà  que  Leandro  serà  l’únic  enamorat  a qui  ella correspondrà.  En aquesta  ocasió  escoltaran  la  “Romança”  de Marola  “En un país de fábula”.

L’ originalitat d’estil i l’ elegància melòdica convertiren a Pablo Luna en un  destacat  representant  d’un nou estil  de Sarsuela inspirat  en la  “opereta Vienesa”. “El niño judio” es un  clar exponent d’aquest nou estil carregat de refinament i exotisme, la qual cosa s’evidencia amb la pujada a l’escenari de llocs tan pintorescs com la ciutat de Alepo (Síria) o Baroda (L’Índia). En aquesta peça el solista interpretarà a Manacor, un  trobador ambulant que canta les seues cançons per tal d’atraure al públic.

La música del Mestre Barbieri esta formada per obres plenes d’ingeni i esperit popular, recurrint a formes autòctones com la jota o la seguidilla, per tal de donar  vida  a un  excel·lent  quadre  de costums  ambientat  en els  barris populars de Madrid. Tancarà la primera part “El Barberillo de Lavapies”, una de les obres més importants de Barbieri on s’utilitza, com ja es propi en aquest gènere, dos móns paral·lels: el “castizo” i l’aristocràtic, encara que a diferència de  la  resta  de  sarsueles  grans,  ací  la  parella  còmica  es  converteix  en protagonista.


El  Bolero  és  una Balada  o cançó romàntica  que nasqué  a Cuba i  es desenvolupà per diferents països d’Amèrica Llatina. Encetarem la segona part del concert amb El “Reloj”, un  dels Boleros més coneguts o escoltats al nostre país,  fruit  de l’obra  d’un dels  compositors  de major  fama  internacional  en aquest  gènere  i  membre-fundador  del  trio  “Los  tres  caballeros”,  el  mexicà Roberto Cantoral.

Durant  la  segona  meitat  dels  anys  quaranta,  Portillo  de la  Cruz,  entre altres,  va ser  capaç d’iniciar  un   nou gènere  a Cuba amb nous  elements expressius  i  en el  context  de la  cançó trobadoresca  Cubana, establint  un diàleg de gran realisme amb tot el públic a través de la emoció i la estructura sintàctica  del  Bolero,  i  batejant-lo  amb el  nom de Filin,  que venia  a ser  una manera d’interpretar el Bolero fortament influenciada pel Jazz. “Contigo en la distancia” és un clar eixemple d’aquest nou gènere Cubà.

Cole  Porter  va ser  un  compositor  i  lletrista  Americà,  autor  d’algunes  de les cançons més populars de la música Nord-americà del Segle XX com “I Love París” o “Night and Day”. Els seus èxits foren interpretats per artistes de la talla de Frank Sinatra, Ella Fitzgerald o Charlie Parker. En aquesta ocasió escoltaran una de les seues obres amb més projecció internacional, el conegut beguin (o ball lent per a ballar amb parella) “Begin the beguin”.

Acabarà el concert amb una  mostra de nadales arranjades pel professor Ginés Ramírez  González, i  que encara que no tenen el  seu  origen a les nostres comarques, si que són les més conegudes i les més interpretades.

Aprofite l’ocasió per a desitjar-los unes bones festes. 

José Antonio Pons i Albuixech